Lead generation, czyli jak generować leady na Facebooku
Co to jest lead generation?
Lead generation, czyli inaczej proces pozyskiwania danych kontaktowych do osób potencjalnie zainteresowanych Twoim produktem lub usługą.
Cały proces lead generation powinien finalnie przynieść korzyści dla obu stron (Win-Win). Twój potencjalny klient nie będzie chętny, aby podzielić się z Tobą wrażliwymi danymi (numer telefonu lub adres e-mail), jeżeli nie obiecasz mu czegoś, co da mu solidną wartość (lead magnet).
Pamiętaj, aby nie zawieść swojego potencjalnego klienta. Jeżeli obiecujesz mu, że otrzyma od Ciebie bezpłatną konsultację, to zrób wszystko, aby otrzymał konsultacje na najwyższym poziomie. Nie ma nic gorszego jak rozczarowanie klienta w procesie lead generation. Równie dobrze, tak pozyskany lead może trafić do kosza. Możesz być pewien, że taki klient na 99% nie zaufa Ci drugi raz.
Zaplanuj dobrze proces lead generation – od momentu budowania świadomości, do etapu sprzedaży usługi lub produktu. Staraj się działać przewidywalnie i nie obiecuj zbyt wiele, jeżeli wiesz, że nie masz na to czasu lub umiejętności.
Co to jest lead magnet?
Lead magnet to coś, co oferujesz swoim klientom, w zamian za pożądaną akcję, w naszym przypadku będzie to pozyskanie danych kontaktowych za pomocą kampanii Lead Ads na Facebooku.
Istnieje wiele sprawdzonych pomysłów, które sprawdzą się jako lead magnet w Twoich kampaniach, których celem jest generowanie leadów. Jedne z bardziej znanych lead magnetów to ebooki, poradniki, raporty, darmowe konsultacje, infografiki lub rabaty.
Lead magnet to nieodłączna część generowania leadów w obecnych czasach, które zostały zdominowane przez content marketing. Wystarczy spojrzeć na działania Twojej konkurencji, aby przekonać się, że ich kampanie, które generują leady są napędzane przez świetnie dopasowany do grupy docelowej lead magnet. Oto przykłady generowania leadów w oparciu o lead magnet:
Sky-Shop.pl
Paweł Tkaczyk
Artur Jabłoński
Co to jest Lead Ads?
Reklama Lead Ads na Facebooku to jeden z celów reklamowych, który pozwala pozyskiwać leady bez opuszczania aplikacji Facebooka przez odbiorcę. Cały proces wypełniania formularza Lead Ads odbywa się w aplikacji, a dane w polach są wypełniane automatycznie, bez konieczności ich wpisywania ręcznie. Prostota i szybkość wypełniania formularza Lead Ads sprawia, że koszt generowania leadów na Facebooku jest niższy, niż koszt generowania leadów z formularza na stronie internetowej.
Standardowe generowanie leadów za pośrednictwem formularza na stronie internetowej wygląda mniej więcej tak:
- widzisz reklamę,
- klikasz w reklamę,
- zostajesz przeniesiony na stronę internetową,
- wypełniasz pola w formularzu kontaktowym,
- wysyłasz formularz.
Proces pozyskiwania leadów za pomocą Lead Ads jest prostszy i nie wymaga strony internetowej:
- widzisz reklamę,
- klikasz w reklamę Lead Ads,
- otwiera się okno z formularzem na Facebooku,
- pola są wypełnione automatycznie Twoimi danymi,
- wysyłasz formularz.
Pamiętaj, że niski koszt leada nie zawsze będzie Twoim sprzymierzeńcem. Prostota i możliwość szybkiego wypełnienia formularza Lead Ads na Facebooku to często droga do generowania dużej ilości leadów słabej jakości.
Zadbaj o to, aby Twoja kampania Lead Ads była oparta na dobrym lead magnet i zawierała optymalną ilość pól do wypełnienia. Zbyt mało pól może być przyczyną pozyskiwania leadów o słabej jakości. Z drugiej strony, jeżeli dodasz zbyt dużo pól, Twój potencjalny klient może zrezygnować z wypełnienia formularza Lead Ads.
Tworzenie reklam Lead Ads
Tworzenie reklamy Lead Ads wygląda podobnie jak tworzenie reklamy na inny cel, np. ruch lub aktywność. Jeżeli pierwszy raz tworzysz reklamę na Facebooku lub wcześniej robiłeś to przez promowanie posta z poziomu fanpage’a to odsyłam Cię do poradnika, w którym dowiesz się jak stworzyć pierwszą reklamę na Facebooku za pomocą Menedżera Reklam.
1. Kiedy jesteś już w Menedżerze Reklam, wybierz przycisk “Utwórz”.
2. Przed Tobą znajduje się okno z wyborem celu reklamowego. Wybierz z listy opcję cel “Pozyskiwanie kontaktów”, który pozwoli stworzyć Ci kampanie generującą leady na Facebooku.
Wybierz również opcje “Optymalizacja budżetu kampanii”, aby Twoja kampania optymalizowała się na poziomie zestawu reklam. Jest to opcja, która niedługo będzie działać domyślnie we wszystkich kampaniach.
Teraz wystarczy, że wybierzesz przycisk “Kontynuuj” i przejdziesz do kolejnego kroku (zestaw reklam).
3. W tym kroku robisz wszystko tak, jak w innych kampaniach: wybierasz m.in. grupę docelową, budżet oraz umiejscowienie. Jedyny polem, którego nie znajdziesz w innym celu jest regulamin, który musisz zaakceptować (tylko za pierwszym razem), aby móc korzystać z reklamy na generowanie leadów na Facebooku.
4. W kolejnym kroku wybierasz stronę na Facebooku, kreacje oraz tekst reklamowy. Sprawdź jakie są aktualne wymiary grafik na Facebooku.
5. Ostatnim etapem, który jest wymagany, aby dokończyć tworzenie kampanii jest stworzenie formularza Lead Ads. Możesz to zrobić bezpośrednio przy tworzeniu kampanii lub w zakładce “Narzędzia do publikowania”. W zakładce “Narzędzia do publikowania” znajdziesz również leady pozyskane z reklamy na Facebooku.
Jak stworzyć formularz kontaktowy na Facebooku?
a) Wybierz przycisk “Nowy formularz”. Na Twoim ekranie pojawiło się okno, w którym krok po kroku stworzysz swój pierwszy formularz Lead Ads,
b) Przejdź do zakładki “Ustawienia” i wybierz język formularza oraz wybierz opcje udostępniania na “Otwarte”, aby móc udostępniać formularz na swoim fanpage na Facebooku,
c) W zakładce “Zawartość” znajdziesz kilka zakładek, które musisz uzupełnić, aby stworzyć formularz Lead Ads.
- Rodzaj formularza – wybierz opcje według swojego uznania. Opcja “mocniejszy zamiar” pozwala na dodanie ekranu z potwierdzeniem danych przez odbiorcę.
- Wprowadzenie – W tym kroku dodasz nagłówek, tekst akapitu oraz grafikę.
- Pytania – na tym etapie formularza Lead Ads dodasz pola z pytaniami. Znajdziesz tutaj wiele opcji, które pozwolą Ci na generowanie leadów z różnymi danymi kontaktowymi (imię, stanowisko, adres e-mail, itd.).
- Zasady ochrony prywatności – jedna z ważniejszych zakładek, pamiętaj, aby dopracować swoją politykę prywatności na stronie internetowej i dodać link do niej w tym miejscu. W innym przypadku Facebook w przyszłości może zablokować Ci możliwości korzystania z celu, który pozwala na generowanie leadów.
- Ekran z podziękowaniami – wpisz tutaj podziękowanie za wypełnienie formularza oraz poinformuj swojego potencjalnego klienta o dalszych krokach.
d) Teraz pozostało Ci tylko wybranie przycisku “Zapisz”, a następnie “Zakończ”. Gratulacje udało Ci się stworzyć pierwszy formularz Lead Ads! Teraz możesz dokończyć tworzenie kampanii klikając w zielony przyciski “Potwierdź” i rozpocząć pozyskiwanie leadów na Facebooku!
Pozyskiwanie leadów na Facebooku – 5 rad, które warto znać!
1. Nie zwlekaj
Twój potencjalny klient nie będzie czekał wiecznie. Zadbaj o to, aby lead nie leżał bezczynnie więcej niż 24 godziny.
2. Lead Magnet
To główny filar Twojej kampanii na pozyskiwanie leadów. Postaraj się, aby lead magnet trafiał idealnie w potrzeby Twojej grupy docelowej.
3. Kreacja
Przetestuj 2-3 kreacje i zobacz, która z nich działa najlepiej. Unikaj zdjęć stockowych i postaw na żywe kolory. Nie zapomnij również o rzucającym się w oczy call to action na Twojej reklamie.
Zanim zabierzesz się za generowanie leadów na Facebooku sprawdź, co robi Twoja konkurencja. Zobacz jakich grafików używa, jak komunikuje się z grupą docelową, itd. Zobacz jak analizować konkurencje.
5. Jakość leadów
Pamiętaj, że formularze kontaktowe Lead Ads to świetne narzędzie, ale nie w każdym przypadku. Być może okaże się, że kierowanie ludzi na formularz kontaktowy na stronie będzie dużo lepszym rozwiązaniem. Pamiętaj o testowaniu każdej z opcji. Skupiaj się na jakości, nie na ilości.
Jak widzisz, tworzenie kampanii generujących leady na Facebooku nie jest trudne. Największym wyzwaniem jakie niesie za sobą proces lead generation to poznanie grupy docelowej, odpowiedni lead magnet oraz reklama (tekst i kreacja).
Jeżeli zaczynasz dopiero przygodę z pozyskiwaniem leadów zainwestuj swój czas w analizę konkurencji, która może być świetnym narzędziem do tego, aby Twoje kampanie Lead Ads już od początku ruszyły pełną parą.
Jeżeli masz problem z pozyskiwaniem leadów (nie tylko na Facebooku) możesz skontaktować się ze mną za pomocą formularza kontaktowego, mailowo lub za pośrednictwem social media.
Mam nie odparte wrażenie że obecnie więcej osób pisze książki niż je czyta. Czytając o Lead magnet uświadomiłem sobie ile z tych niezwykłych darmowych atrakcji które są mi nie zbędnie potrzebne poleciało już do kosza. Wiem że jest to standardem bo przecież wszyscy lubimy dostawiać rzeczy za darmo. Pytanie raczej zachodzi jak wartościowe leady mogą one zapewnić. Z drugiej strony sama ta rada wprowadzana przez coraz większą ilość firm doprowadza do wręcz przesycenia rynku e-bookami o wątpliwej jakości. Nie oszukujmy się cześć z nich pisanych jest przez copywriterów o rożnej znajomości tematyki. Zachodzi wiec pytanie jak słabo napisana książka wpłynie na wizerunek firmy.
Cześć dzięki za post !