5 skutecznych sposobów na reklamę salonu kosmetycznego
Jesteś właścicielką salonu kosmetycznego lub planujesz otworzyć swój pierwszy biznes w branży kosmetycznej? Chciałabyś, aby twój salon kosmetyczny odwiedzało wielu klientów? Aby to osiągnąć, nie wystarczą tylko Twoje umiejętności. Oprócz obsługi klientów, ważnym elementem rozwoju Twojej firmy będzie reklama salonu kosmetycznego – bez tego Twoja firma, w pewnym momencie swojego życia stanie w miejscu lub wymusi na Tobie zamknięcie działalności.
Jak reklamować salon kosmetyczny?
Na pytanie “jak reklamować salon kosmetyczny” jest mnóstwo odpowiedzi. W tym wpisie znajdziesz kilka sposobów na promowanie firmy na rynku lokalnym. Jak pewnie sama wiesz, może to być bardzo trudne, ponieważ rynek usług kosmetycznych jest bardzo konkurencyjny, a w samej Polsce istnieje ponad 100 000 salonów kosmetycznych, a na jeden salon przypada około 500-1000 osób (w zależności od wielkości miasta).
Plan marketingowy salonu kosmetycznego
Jak widzisz, może nie być łatwo. Jeżeli jednak zdecydujesz się zapoznać z moim wpisem od początku do końca, a następnie wdrożysz plan marketingowy salonu kosmetycznego, gwarantuje Ci, że zostawisz swoją konkurencję daleko w tyle. Zaczynajmy!
Zobacz również inne wpisy na moim blogu:
- 21 błędy, przez które Twoja reklama na Facebooku nie jest skuteczna
- Pierwsza reklama na Facebooku
- 10 najlepszych stron z darmowymi zdjęciami i grafikami
Jak nazwać salon kosmetyczny?
Ten podpunkt jest głównie dla osób, które są w trakcie otwarcia salonu kosmetycznego lub zastanawiają się nad zmianą nazwy. Jeżeli jesteś zadowolona ze swojej dotychczasowej nazwy salonu, możesz ominąć ten punkt.
Nazwa salonu kosmetycznego to bardzo ważny element, w procesie tworzenia Twojej firmy. To właśnie ta nazwa będzie przez kolejne lata na ustach Twoich klientów. To właśnie ta nazwa będzie wyświetlać się na Facebooku, Instagramie, czy będzie widoczna na Twoich ulotkach i wizytówkach. Nazwa to słowo, które będzie reprezentować Twój salon, a może nawet będzie na ustach całej branży, jako przykład świetnie prowadzonego salonu biznesu.
Zanim zdecydujesz się na wybranie odpowiedniej nazwy dla salonu kosmetycznego musisz zastanowić się, czy Twoja nazwa ma jasno wskazywać na usługi, które wykonujesz, czy ma być ogólna.
Nazwa salonu kosmetycznego zawężona do usług, które wykonujesz, może mieć swoje plusy i minusy. Jednak największą wadą takiej nazwy jest jej ograniczenie, które w przyszłości może być problematyczne w przypadku wprowadzenia nowych usług do salonu kosmetycznego.
Załóżmy, że aktualnie stylizacja rzęs jest Twoją główną usługą, ale czy za 2-3 lata będzie tak samo? Może zmieniające się trendy wykreują nowe usługi, a stylizacja rzęs nie będzie już tak popularna? Jeżeli zdecydujesz się na nazwę Lashes Salon, a za 2 lata będziesz chciała rozszerzyć swoją ofertę o stylizację paznokci i fryzjerstwo? Twoi nowi klienci mogą błędnie odebrać nazwę Twojego salonu i nie będą się domyślać, że Twoja oferta obejmuje usługi inne niż stylizacja rzęs. Zastanów się na tym w procesie wymyślania nazwy dla salonu kosmetycznego.
Reklama salonu kosmetycznego offline, czy online?
Nie chcę Cię przekonywać o tym, że któraś z form reklam jest lepsza, ponieważ wszystko zależy od wielu czynników, które mają wpływ na odbiór reklamy. Są klienci, których łatwiej będzie Ci przekonać papierową ulotką, a z drugiej strony są tacy, których przekona video promocyjne Twojego salonu kosmetycznego, które zamieścisz w formie reklamy na Facebooku.
Dużym plusem reklamy online jest fakt, że możesz bardzo dokładnie mierzyć jej działania. Korzystając z reklam w Google Ads (dawniej AdWords) lub Facebook Ads możesz zobaczyć, do ilu osób dotarła reklama salonu kosmetycznego, ile w nią kliknęło, a nawet ile osób z danej reklamy dokonało zakupu. Reklama offline jest raczej niepoliczalna i ciężko będzie Ci zdobyć informacje na temat efektów, jakie otrzymałaś po wydruku i rozniesieniu 1000 ulotek w okolicy.
Pamiętaj jednak, że obie te formy będą przynosić korzyści, dopóki w ogólnym rozrachunku Twój biznes będzie wychodził na tym na plus. Przetestuj każdą z metod i sprawdź, która z form reklamy jest w Twoim przypadku najlepsza.
5 sposobów na reklamę salonu kosmetycznego w internecie
Reklamę salonu kosmetycznego można podzielić na dwa typy – online i offline. W tym wpisie znajdziesz głównie porady jak reklamować gabinet kosmetyczny w internecie, czyli online.
1. Jak reklamować się na Facebooku?
Każdy komu zależy na pozyskaniu nowych klientów posiada profil firmowy na Facebooku, ale czy na pewno wie jak skutecznie reklamować się na Facebooku? Czy posiadanie profilu na Facebooku automatycznie zwiększa zainteresowanie Twoim salonem? Oczywiście, że nie. Fakt jest taki, że pozyskiwanie nowych klientów na Facebooku nie jest łatwe. Prowadzenie skutecznego marketingu w social media będzie wymagać od Ciebie nie tylko dużo czasu, ale także kreatywności i systematyczności.
Poniżej przedstawiam Ci sposoby na promowanie salonu kosmetycznego na Facebooku:
- płatna reklama Facebook Ads (Video, graficzna, promowanie postów, promowanie wydarzeń, remarketing, itd.),
- wydarzenia,
- transmisje live,
konkursy, - udzielanie się na grupach tematycznych,
- tworzenie własnej grupy,
- influencer marketing.
Czym jest plan Marketingowy salonu kosmetycznego?
To spis zasad i celów, które w najbliższym czasie będą Twoim drogowskazem w działaniach reklamowych. Ścieżka, którą określisz sobie w swoim planie marketingowym, pomoże Ci wykluczyć chaotyczne działania i będzie dla Ciebie mapą, bez której zabłądzisz prędzej, czy później.
Co powinien zawierać plan marketingowy salonu kosmetycznego?
- Cel – ustal jasny cel i czas wykonania, np. 10 nowych klientów w każdym miesiącu,
- Spis narzędzi – wybierz narzędzia, z których będziesz korzystać przy realizacji celów, np. Facebook Ads (narzędzie reklamowe), Canva (program do tworzenia grafik), VSCO (program do obróbki zdjęć), Planoly (narzędzie do planowania postów w social media), Booksy (aplikacja do rezerwacji),
- Harmonogram – rozpisz plan działania w kalendarzu (np. Google) lub w formie pliku excel,
- Lead Magnet – czyli inaczej coś, co przyciągnie Twoich klientów, np. promocja, bezpłatne konsultacje, gratis w postaci kosmetyków, checklista zaleceń przed i po zabiegu, e-book lub webinar. Lead magnet to przynęta, która ma zwabić Twojego potencjalnego klienta. W czasach ogromnej konkurencji nie wystarczy już tylko reklama z tekstem “Umów się na wizytę do naszego salonu”. Klient chce, abyś dała mu powód, który przekona go, że wizyta w Twoim salonie kosmetycznym będzie dla niego strzałem w dziesiątkę!
Klient chce, abyś dała mu powód, który przekona go, że wizyta w Twoim salonie kosmetycznym będzie dla niego strzałem w dziesiątkę!
2. Jak reklamować salon kosmetyczny na rynku lokalnym
W większości przypadków salony kosmetyczne skupiają się na pozyskiwaniu klientów na rynku lokalnym, czyli w swoim mieście lub w najbliższej okolicy. Przygotowałem dla Ciebie 4 sposoby, które pozwolą Ci skutecznie promować swoją lokalną firmę:
Reklama salonu kosmetycznego na Facebooku i Google Ads
Wykorzystując narzędzia reklamowe Facebook Ads lub Google Ads możesz dotrzeć do osób, które przebywają w danej lokalizacji, wybierając promień (np. 1 km od Twojego salonu kosmetycznego) lub wybierając kod pocztowy.
Wydarzenia na Facebooku
Oprócz płatnej reklamy, możesz stworzyć specjalne wydarzenie, które zachęci klienta do odwiedzin Twojego salonu. Wydarzenie może być w formie bezpłatnych konsultacji dla osób, które nie do końca są przekonane, czy interesujący ich zabieg jest dla nich.
Strona internetowa
Pewnie już nie raz spotkałaś się z terminem “pozycjonowania strony internetowej”. Tworząc swoją stronę salonu kosmetycznego pamiętaj, aby umieścić na niej frazy kluczowe. W przypadku salonu kosmetycznego mogą być to frazy lokalne, np. “salon kosmetyczny w lublinie”, “paznokcie hybrydowe na mokotowie”, itd.
Ruch organiczny z wyszukiwarki Google to najlepszej jakości ruch, jaki możesz mieć na swojej stronie internetowej. Niestety proces pozycjonowania strony na bardzo konkurencyjne frazy kluczowe może okazać się bardzo czasochłonny i wymagać od Ciebie dużego zaangażowania podczas optymalizacji strony, tworzenia wartościowych treści na bloga oraz budowania zaplecza wartościowych linków.
Wizytówka w Google Moja Firma
Wizytówka w Google Moja Firma to niezbędne narzędzie dla firm, które pozyskują klienta z lokalnej społeczności. Odpowiednio wypełniona informacjami wizytówka będzie wyświetlać się potencjalnym klientom na telefonach i urządzeniach takich jak laptop lub tablet.
Nie pozwól, aby Twoja wizytówka była martwa. Publikuj na niej posty tak samo, jak na Instagramie i Facebooku. Zadbaj również o to, aby Twoi zadowoleni klienci po wizycie w Twoim salonie kosmetycznym dodali pozytywną opinię, która wpłynie na lepsze pozycjonowanie Twojej firmy w Google Moja Firma.
3. Jak reklamować salon kosmetyczny na Instagramie
Istnieje wiele możliwości wykorzystania Instagrama w przypadku promocji lokalnej firmy. Przy prowadzeniu Instagrama nie możesz zapomnieć o najważniejszych funkcjonalnościach, które pozwolą Ci pozyskać lokalnego klienta:
Bio na Instagramie
Co to jest Bio na Instagramie? To miejsce na Twoim profilu, do którego możesz dodać opis, stronę internetową, dane kontaktowe oraz lokalizację Twojego salonu kosmetycznego. Nie zapomnij, aby dodać tam adres lokalu. Po kliknięciu w adres klient będzie miał do wyboru:
- Sprawdzenie informacji o lokalizacji,
- Przejście do aplikacji z mapami (Google Maps/Mapy Apple, itd.),
oraz będzie mógł skopiować adres.
Dodanie adresu w bio na Instagramie ułatwi Twojemu klientowi dotarcie do lokalu, jeżeli będzie to jego pierwsza wizyta.
Lokalizacja na Instagramie
Za każdym razem, kiedy dodasz Instagram Stories lub standardowe zdjęcie/video nie zapominaj dodać znacznika lokalizacji, który pozwoli na to, aby Twój materiał pokazał się osobom, które nie są obserwatorami Twojego profilu, a znajdują się w okolicy Twojego salonu kosmetycznego. Znacznik lokalizacji na Instagramie pozwoli Ci zwiększyć zasięg Twoich postów oraz Instagram Stories.
TIP: oprócz znaczników lokalizacji Instagram daje Ci możliwość oznaczania osób oraz dodawania hashtagów, które również pozytywnie wpłyną na zasięg publikowanych treści.
Reklama salonu kosmetycznego na Instagramie (płatna)
Wykorzystaj płatną reklamę na Instagramie, aby dotrzeć do potencjalnych klientów z Twojej okolicy. Możesz to zrobić za pomocą menedżera reklam, wybierając z sekcji “Umiejscowienia” tylko Instagrama. Dodatkowo Twoja reklama salonu kosmetycznego może być zawężona o zainteresowania, np. “salon kosmetyczny”, “bliscy znajomi kobiet mających urodziny za 7-30 dni”, “przedłużanie rzęs”, itd.
Narzędzie reklamowe Facebook Ads, które jest zintegrowane z Instagramem, daje olbrzymie możliwości, które możesz wykorzystać do precyzyjnego dotarcia do osób, na których Ci zależy.
4. Jak zdobyć klientów za pomocą reklamy Google Ads
Oprócz wszystkich świetnych udogodnień, które daje nam ekosystem Facebooka, nie możemy zapomnieć o możliwościach reklamowych w narzędziu Google Ads, oto najbardziej istotne dla biznesów lokalnych:
- Reklama salonu kosmetycznego w wyszukiwarce na słowa kluczowe (dawniej AdWords)
Ta forma reklamy jest najprostsza, ale też najbardziej efektywna. Wybieramy interesujące nas frazy kluczowe, a następnie płacimy za każde kliknięcie w reklamę.
- Reklama salonu kosmetycznego w sieci reklamowej
Reklama w sieci reklamowej Google możliwość wyświetlania reklam graficznych na portalach, blogach, itd. Właściwie we wszystkich stronach, które są partnerami Google. Dodatkowo możesz wybrać, do jakich osób chcesz ma zostać skierowana reklama salonu kosmetycznego wykorzystując opcje kierowania reklamy po zainteresowaniach, płci lub wieku. Dodatkowo możesz skierować reklamę tylko na konkretne strony lub konkretną tematykę stron.
- Reklama Video na YouTube
Jeżeli posiadasz spot reklamowych swojego salonu kosmetycznego, Google Ads daje Ci możliwość wyemitowania Twojego video w przerywnikach innych materiałów na YouTube. Tak samo, jak w przypadku reklamy w sieci reklamowej, tutaj również możesz wybrać opcję kierowania reklamy – po zainteresowaniach, wieku, płci. Możesz również wybrać konkretne materiały, na których będzie wyświetlać się Twoje video.
5. Influencer Marketing
Dlaczego Influencer Marketing? To proste! Klient z polecenia to niewątpliwie najlepszy klient, jakiego możemy pozyskać, a przynajmniej statystycznie.
Znajdź osobę, która aktywnie udziela się w social media, może to być Instagram, Facebook lub YouTube (są to 3 platformy social media, które pasują do branży usług kosmetycznych). Następnie zapytaj, czy nie chciałby na swoich kanałach social media promować Twojego salonu kosmetycznego.
Ile kosztuje współpraca z Influencerem?
Wszystko zależy od społeczności, którą przyciąga na swoje social media, oto kilka czynników, które wpływają na to, ile kosztuje współpraca z influencerem:
- ilość followersów (Instagram),
- ilość subskrypcji (YouTube),
- ilość fanów (Facebook).
Jak sprawdzić Influencera?
- Zaangażowanie społeczności
Koniecznie sprawdź, czy społeczność wybranego przez Ciebie Influencera faktycznie jest “żywa”. Dla przykładu, na Instagramie warto, abyś sprawdziła, czy stosunek liczby followersów do polubień zdjęć wynosi minimum 8-10%, np. Influencer x posiada 50 000 followersów, a pod każdym zdjęciem zbiera około 8 000 polubień, czyli stosunek followersów do polubień wynosi 16%. Dodatkowo sprawdź, czy pod materiałami Influencera, odbywają się jakiekolwiek dyskusje w komentarzach.
- Grupa docelowa
Poproś swojego Influencera o przesłanie statystyk jego grupy odbiorców, czyli płeć, wiek oraz lokalizacja,
zweryfikuj jego poprzednie współpracę – sprawdź z jakimi firmami w przeszłości współpracował Influencer, a jeżeli masz czas i chęci to napisz do firmy i zapytaj o to, czy Influencer wywiązał się z umowy.
- Ustal szczegóły współpracy z Influencerem
Ustal wynagrodzenie (finansowe lub barter), a następnie ustal, co w zamian za ustalone wynagrodzenie musi wykonać Influencer, np. relacja w formie 5 Instagram Stories w salonie oraz 1 zdjęcie dodane na profil (Influencer nie może skasować zdjęcia przez najbliższe 3 miesiące).
Uwaga! Pamiętaj, że możesz przygotować umowę, w której zawrzecie wszystkie warunki współpracy. Umowa na papierze będzie Twoim zabezpieczeniem w przypadku, kiedy Influencer nie będzie wywiązywał się z tego, co zadeklarował na początku.
Podsumowanie
Budowanie swojej pozycji w branży usług kosmetycznych oraz reklama salonu kosmetycznego to nie tylko wrzucanie postów na profile social media. Pamiętaj, że cały marketing salonu kosmetycznego wymaga wielu umiejętności. Jednak nie taki diabeł straszny jak go malują. W sieci jest wiele narzędzi, które nie będą wymagały od Ciebie wielkich umiejętności i pozwolą Ci na swobodne reklamowanie Twojej firmy.
Świetny artykuł 🙂 Prowadzę social media dla jednego z większych salonów w Poznaniu i szukam optymalnych rozwiązań ktore przyniosą najlepsze efekty.
Świetnie, bardzo się cieszę, że mogłem pomóc 🙂
Dobre wskazówki i co ważniejsze przydatne zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów marketingu. Do tego wszystkiego dodałam jeszcze gadżety reklamowe. Nawet klasyczne długopisy z logo albo próbki kosmetyków (np. lakier do paznokci) czy pilniki. Wszystkie akcesoria dopasowane pod konkretnego klienta. Długopis zawsze się przyda, a reszta to w zależności od głównego profilu salonu 🙂
We wpisie poświęciłem uwagę tylko możliwością jakie daje internet. Długopisy, naklejki i inne gadżety dla małych firm, które mają ograniczone budżety to zbędny wydatek. To raczej forma „luksusu”, na którą powinny sobie pozwalać firmy, które nie mają dużego parcia na pozyskanie klientów ponieważ ich kondycja finansowa jest stabilna.
Panie Łukaszu, jak można się z panem skontakowac?
Proszę napisać do mnie na adres lukasz@rzeczkowski.pl
Teraz kluczowe będzie dla salonów przetrwanie. Fundamentalnym jest, aby potrafiły tak zaplanować strategię marketingową, by klienci przełożyli wizyty na przyszłość.
Cześć Łukasz, bardzo rzetelny artykuł. Obecnie salony kosmetyczne powinny mimo wszystko wzmożyć działania online, aby mieć przewagę nad konkurencją, gdy rząd przywróci możliwość pracy z klientami.
Pytanie czy salony mają budżet awaryjny. Wszystkie te biznesy straciły jakikolwiek dochód, a w większości przypadków właściciele lokali nie zgadzają się na obniżenie kosztów za wynajem. Wszystkim właścicielom biznesów kosmetycznych polecam wykorzystać ten „wolny czas” na inwestycje w bezpłatne działania reklamowe w social media – tworzenie contentu (poradniki, e-booki, webinary, live’y, itd.). Ewentualny budżet reklamowy ulokowałbym w promocje contentu.
Panie Łukaszu jak Pan myśli czy wprowadzenie kalendarza online dla salonu kosmetycznego na stronie lub przez jakiś program, może podnieść zainteresowanie jego zainteresowanie? Osobiście bardzo lubię takie rozwiązania, gdyż mocno oszczędzają czas lecz czy to realnie przekłada się na większą ilość klientów
Rozwiązania takie jak Booksy, czy moment realnie dostarczają klientów i jak najbardziej warto z nich korzystać. Każdy biznes kosmetyczny powinien zainwestować w taką usługę, która kosztuje około 100-200 zł/msc.