Prosta i skuteczna analiza konkurencji + szablon do pobrania

analiza konkurencji

Analiza konkurencji pozwoli Ci przewidzieć zmiany na rynku oraz dostrzec szybciej od innych zmieniające się trendy oraz strategie Twoich konkurentów. Specjalnie na potrzeby analizy konkurencji, którą wykonasz po przeczytaniu tego artykułu przygotowałem dla Ciebie szablon, który od dzisiaj będzie dla Ciebie mapą konkurencji.

Aby Twoja analiza mogła przynieść efekty, powinieneś przygotować w swoim szablonie minimum 8-10 konkurentów, którzy będą sprzedawali podobne produkty lub usługi, będą innowatorami w branży oraz będą godni naśladowania.

 

 


.

 

Zdrowa konkurencja

 

Analiza konkurencji nie powinna być dla Ciebie narzędziem do tego, aby żerować na słabości i wykorzystywać praktyki ograniczające konkurencję. Nieuczciwa konkurencja i dążenie do celu po trupach może odbić się negatywnie na Twojej opinii publicznej, która w konsekwencji może wejść z Tobą na ścieżkę wojenną. Tego nie chcemy! Niech cel Twojej analizy konkurencji będzie słuszny, abyś po drodzę nie przysporzył sobie wrogów.

 

Zobacz również inne wpisy na moim blogu:

 

 

Przewaga konkurencyjna

Analiza konkurencji będzie niezbędnym narzędziem do tego, aby zdobyć przewagę nad Twoją konkurencją. Pamiętaj o tym, że w większości przypadków Twoja konkurencja będzie na rynku dłużej od Ciebie, a przekonanie do siebie klientów nie będzie łatwym zadaniem.

Znając strategię konkurencji możesz znacznie przyspieszyć moment, w którym inne firmy zaczną czuć Twój oddech na plecach. Aby do tego doszło musisz poznać dobrze konkurentów, mieć plan oraz zachować systematyczność w dążeniu do określonego celu.

 

 

 

Jest kilka czynników, które pomogą Ci uzyskać przewagę konkurencyjną:

 

Produkt/usługa

To, co zaproponujesz swoim klientom musi w 100% odpowiadać ich potrzebom, dlatego analizująć konkurencje musisz dobrze poznać produkty (lub usługi) oraz ceny, które proponują swoim klientom konkurencyjne firmy. Mając taką wiedzę będziesz w stanie perfekcyjnie zbalansować swoją ofertę, aby jej stosunek jakości do ceny był atrakcyjny dla kupującego.

 

Obsługa klienta

Przeanalizuj w jaki sposób Twoja konkurencja komunikuje się z klientami. Żyjemy w XXI wieku i możliwości komunikacyjnych jest naprawdę wiele, oto kilka z nich:

  • E-mail,
  • Telefon,
  • Live Chat,
  • Messenger,
  • Komentarze pod postami,
  • Video rozmowy

 

 

Sprawdź również, jakie godziny preferują Twoi klienci do kontaktu z Twoją firmą. Możliwe, że Twoja konkurencja postawiła wysoko poprzeczkę i dała możliwość kontaktowania się z ich firmą 24 godziny na dobę. Dowiedz się, na ile Twoi klienci cenią sobie takie udogodnienie i jeżeli to konieczne, również daj im taki przywilej.

 

Innowacyjność

Analiza konkurencji to swojego rodzaju monitoring, który każdego dnia krok w krok śledzi poczynania innych firm. Takie “monitorowanie” pozwala Ci szybko wyłapywać innowacyjne pomysły Twoich konkurentów, aby szybko wykorzystać je w swoich działaniach. Na podobnej zasadzie działają chińskie fabryki, które w ekspresowym tempie wyłapują modne produkty i tworzą ich odpowiedniki, które na pierwszy rzut oka nie będziesz w stanie odróżnić od oryginalnego produktu.

Nie twierdzę, że masz teraz być chińskim producentem podróbek. Masz się inspirować pionierami na Twoim rynku i brać z nich dobry przykład.

 

Opinie

Każdy z nas przejmuje się w większym lub mniejszym stopniu tym, jak oceniają nas inni. Niewiele jest firm, które dbają o to, aby ich zadowoleni klienci dzielili się opiniami na Facebooku lub w wizytówce Google, która jest bardzo istotna, głównie w przypadku lokalnych firm. Analiza otoczenia konkurencyjnego powinna skupiać się również na zbieraniu wiedzy na temat opinii klientów – tych złych i dobrych.

Analiza firmy i jej opinii pozwoli Ci zrozumieć klienta i jego spojrzenie na produkt lub usługę, jest kilka istotnych miejsc w internecie, w których warto szukać opinii o swojej konkurencji:

  • fora internetowe,
  • artykuły w serwisach informacyjnych,
  • grupy tematyczne na Facebooku,
  • opinia Influencerów,
  • opinie w Google Moja Firma (wizytówka Google)

 

Świetnym sposobem na wyłapywanie opinii na temat swojej firmy lub na temat firm konkurencyjnych może być Brand24, który pozwala śledzić wzmianki dowolnego słowa kluczowego w internecie. Ustawiając słowo kluczowe, które zawiera nazwę Twojej firmy, Brand24 w ciągu chwili przewertuje dla Ciebie całą sieć w poszukiwaniu dyskusji na temat Twojego biznesu.

Pamiętaj, że opinie, które zostawiają Twoi klienci w internecie mają ogromny wpływ na Twoją firmę. Nie pozwól, aby któraś z niepochlebnych opinii została bez odpowiedzi.

 

 

 

Przykłady konkurencji

Przy analizie konkurencji, ważnym narzędziem będzie szablon, który dla Ciebie przygotowałem. Dla przykładu, dodałem tam 3 pozycje, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć to, jak ma wyglądać Twoja tabelka.

W zależności od ilości konkurencji na rynku, zadbaj o to, aby znalazły się tam minimum 2-3 przykłady dużych konkurentów, którzy są ikonami w Twojej branży. Następnie dodaj minimum 5 przykładów konkurencji, która będzie dla Ciebie bezpośrednią konkurencją. Mogą być to firmy z najbliższego otoczenia, z których warto brać przykład.

Przykłady konkurencji dodane do przygotowanego dla Ciebie szablonu będą miejscem, do którego powinno się zaglądać regularnie, a także uzupełniać co jakiś czas tabelkę o nowe pozycje.

 

 

 

Strategia konkurencji

Aby poznać strategię konkurencji, musisz zebrać informacje o tym gdzie jest Twoja konkurencja i jakie działania wykonuje. Strategia konkurencji, której biznes działa na pełnych obrotach będzie dla Ciebie świetnym źródłem inspiracji i wyznacznikiem tego, jak działać, aby znaleźć się w tym miejscu, co najlepsi w Twojej branży.

Istnieje kilka kluczowych miejsc, które pozwalają skutecznie pozyskiwać klientów. Oczywiście wszystko zależy od usługi lub produktu, który oferujesz. Na potrzeby tego materiału przedstawię Ci 4 najważniejsze miejsca, które pozwolą Ci w pełni zrozumieć działania Twojej konkurencji w internecie.

 

 

 

Analiza firmy na Facebooku

Z Facebooka w Polsce korzysta ponad 16 mln osób, więc raczej nie dziwi Cię, że znalazł się na pierwszym miejscu. Prawie każda firma, która pozyskuje aktywnie klientów zakłada fanpage i…. No właśnie, nic! Większość właścicieli firm zakłada profil firmowy na Facebooku dlatego, że wszyscy tak robią.

Twoja analiza konkurencji powinna zawierać przynajmniej 10 Twoich konkurentów, którzy są dla Ciebie bezpośrednią konkurencją lub mogą być źródłem inspiracji.

 

 

Analiza otoczenia konkurencyjnego na Facebooku

Facebook to potężne narzędzie, które pozwala właścicielom firm nie tylko udostępniać treści na tablicy lub w sekcji stories. Facebook oddaje do Twojej dyspozycji również potężne narzędzie którym jest menadżer reklam, który służy do emisji płatnych reklam na Facebooku, Instagramie, w Messengerze oraz na zewnętrznych stronach (Audience Network).

Uwierz mi, że Twoja konkurencja dzień w dzień wydaje setki tysięcy na to, aby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Twoja analiza konkurencji powinna skupić się nie tylko na tym co udostępnia Twoja konkurencja na głównej tablicy, ale również to co udostępnia potencjalnym klientów w formie płatnej reklamy (Facebook Ads).

 

Biblioteka reklam

 
 

Biblioteka reklam na Facebooku to miejsce, w którym w każdej chwili możesz sprawdzić co aktualnie promuje Twoja konkurencja. Bibliotekę reklam może przeglądać każdy, niezależnie od tego czy ma konto na Facebooku.

Dodatkowo biblioteka reklam od marca 2019 roku przechowuje wszystkie dane na temat kampanii społecznych oraz politycznych do 7 lat.

Koniecznie odwiedź bibliotekę reklam, aby dowiedzieć się jakie treści promuje Twoja konkurencja wykorzystując narzędzia reklamowe Facebook Ads.

 

 

 

Analiza konkurencji na Instagramie

Robiąc research konkurencji, pamiętaj o tym, że w niektórych branżach to właśnie Instagram jest motorem napędowym biznesu.

Podczas analizy konkurencji znajdź nie tylko konto biznesowe firmy na Instgramie, ale także konto właściciela lub pracownika, który reprezentuje firmę lub często o niej opowiada na swoim profilu. Z takich aktywności w sieci możesz dowiedzieć się naprawdę dużo na temat tego, co planują i jak działają Twoi konkurenci.

Nie zamykaj się tylko na podglądanie konkurencji. Zdrowa konkurencja jest jak najbardziej mile widziana. Skomentuj od czasu do czasu posty swoich konkurentów i zbuduj z nimi pozytywne relacje.

 

 

 

Analiza konkurencji na Linkedinie

To właśnie tutaj powstają najczęściej relacje biznesowe. Linkedin to niewątpliwie raj dla miłośników marketingu i biznesu, networkerów, osób poszukujących pracy oraz rekruterów. To tutaj właściciele firm dzielą się swoimi sukcesami, pracownicy chwalą się nową pracą oraz awansem.

Analiza konkurencji na Linkedin w głównej mierze polegać będzie na obserwowaniu prywatnych kont właścicieli konkurencyjnych firm. Na chwilę obecną profile firmowe nie odgrywają większej roli tak, jak ma to miejsce na Facebooku.

Na Linkedinie możesz sprawdzić, kto pracuje w konkurencyjnej firmie, jakie stanowiska zajmują te osoby i jakie mają kompetencje. Możesz również poznać tutaj nowych partnerów biznesowych, którzy pomogą Ci rozwinąć Twoją firmę.

 

 

Analiza aukcji w Google Ads

Pewnie kojarzysz kampanie w Google Ads (dawniej AdWords), które pozwalają przeanalizować Twoje reklamy na tle konkurencji. Dzięki analizie aukcji możesz w szybki i prosty sposób przeanalizować udział w wyświetleniach na tle innych firm w wyszukiwarcę Google. Jeżeli prowadzisz aktualnie kampanie Google Ads, koniecznie sprawdź tą zakładkę. Może okazać się, że Twoje kampanie mają niski wynik udziału w wyświetleniach i warto zwiększyć budżet jezeli kampania przynosi zadowalające efekty.

 

analiza aukcji google ads

 

Analiza strony internetowej

Strona internetowa to miejsce, w którym rozpoczynam swoją analizę konkurencji. W większości przypadków, na stronach internetowych znajdują się odnośniki do kanałów social media. Pozwala mi to zaoszczędzić sporo czasu, który musiałbym poświęcić na szukacie oddzielnie profilu na Facebooku, Instagramie, czy Linkedinie.

Analiza strony internetowej pozwoli nam poznać informacje na temat oferty Twojej konkurencji oraz cen jakie proponują swoim klientów. Mając takie informacje, stworzysz lepszą ofertę dla swoich klientów i zaoszczędzisz sporo czasu na testowanie optymalnej rozwiązań.

 

 

 

Analiza SEO strony internetowej

Analiza SEO to temat dla bardziej zaawansowanych osób, które chciałby na własną rękę pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na analizowanie konkurencji pod kątem SEO.

 

 

Co powinna zawierać analiza SEO strony internetowej?

Analiza słów kluczowych

Analizowanie słów kluczowych to pierwszy krok, który musisz wykonąc przy analizie konkurencji. Na tym etapie musisz dokładnie sprawdzić kto zajmuje najwyższe pozycje na wybranych przez Ciebie frazach oraz jakie działania podjął, aby osiągnąć taki efekt.

Jeszcze całkiem niedawno pozycjonowanie polegało głównie na budowania zaplacza linków i prześciganiu się, kto takich linków uzbiera więcej. Na ten moment linki to tylko część działań, które musisz wykonać, aby pozycjonować swoją stronę.

 

Co wpływa na pozycję strony internetowej:

  • bezpieczeństwo witryny,
  • szybkość ładowania strony (Page Speed),
  • responsywność strony na urządzeniach mobilnych,
  • wiek witryny,
  • wysokiej jakości treści pisane pod SEO,
  • user experience,
  • Linki odsyłające do Twojej strony,
  • social media,
  • lokalizacja.

 

 

 

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

Istnieje wiele narzędzi do analizy słów kluczowych – płatne oraz bezpłatne. Bezpłatna analiza słów kluczowych może zostać wykonana za pomocą Planera słów kluczowych, a jeżeli zależy Ci na bardziej zaawansowanej analizie słów kluczowych to wypróbuj koniecznie płatne narzędzie Keyword Tool (https://keywordtool.io/).

 

 

Analiza treści

Kolejnym krokiem, który musisz wykonać jest analiza treści. Zaczynając od głównej strony, a kończąc na blogu firmowym. Sprawdź, które podstrony generują najwięcej wejść na stronę Twojej konkurencji, a następnie zrób to samo, tylko dwukrotnie lepiej. Efekty nie przyjdą od razu, pozycjonowanie strony w przypadku niektórych słów kluczowych może być bardzo czasochłonne.

 

 

Analiza linków przychodzących

Analiza linków przychodzących to etap, w którym poznasz miejsca, z których są linkowane strony Twojej konkurencji. Mogą być to artykuły sponsorowane, w branżowych serwisach, wzmianki na forach internetowych lub w komentarzach pod wpisami na innych blogach oraz w innych miejscach w internecie.

Wartość linków przychodzących zależy w głównej mierze od tematyki strony oraz jej autorytetu (Domain Authority). Także kupowanie bezwartościowych linków u hurtowych dostawców może okazać się wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

Sprawdź koniecznie skąd Twoja konkurencja zdobywa linki i postaraj się również zdobyć link do swojej strony z tych domen. Pamiętaj, aby skupiać uwagę tylko na stronach, które są wartościowe.

 

Narzędzia do analizy linków przychodzących:

 

Jakim narzędziem sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

 

 


.

 

Podsumowanie

Jak widzisz, analiza konkurencji nie jest zbyt skomplikowana. Jeżeli dostatecznie przyłożyłeś się do wypełnienia szablonu, który dla Ciebie przygotowałem, wykonałeś olbrzymi krok do przodu.

Przeprowadzając analizę konkurencji zmieniłeś swój pogląd na temat rynku, w którym prosperuje Twoja firma. Znajomość konkurencji pozwoli Ci utrzymać się na szczycie i ułatwi Ci kontrolę nad tym, co dzieje się w branży

 

 

 

7 thoughts on “Prosta i skuteczna analiza konkurencji + szablon do pobrania

  1. Bardzo dobry wpis! Na pewno przydatny zarówno dla specjalistów ds. marketingu jak i e-commerce managerów. Znajomość konkurentów/ otoczenia firmy to wartościowe dane, które na pewno wspomagają biznes.

  2. Analiza konkurencji to pierwszy, podstawowy krok w marketingu internetowym. Pomocne są tutaj różne narzędzia – nawet znany wszystkim marketingowcom Google Analytics – oraz narzędzia analityczne z social media. Najlepiej też wykorzystać takie narzędzia jak SEMSTORM. Dodam jeszcze , że analizę konkurencję należy wykonywać co jakimś czas – systematyczność takich działań monitorujących pomoże w budowanie strategii marketingowej.

  3. Konkretny i rzeczowy wpis. Osobiście bardziej bym się skupił na analizie pod kątem SEO i ogólnej widoczności w wyszukiwarkach wraz z analizą struktury strony i rodzaju contentu, ale to już takie zboczenie zawodowe. W tym celu oprócz wspomnianych we wpisie narzędzi można i warto użyć Semstorma oraz Senuto. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *